اخبار

نشست تخصصی هم اندیشی 6 استان کشور

نشست تخصصی هم اندیشی 6 استان کشور
چهارمین جلسه هم اندیشی حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری با حضور روسای ادارات و کارشناسان مرتبط در حوزه بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل 6 استان مازندران، گیلان، آذر بایجان شرقی، چهار محال و بختیاری، لرستان و قم در ...

گزارش چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل با حضور روسای ادارات و کارشناسان ذی ربط 6 استان 

چهارمین جلسه هم اندیشی حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری با حضور روسای ادارات و کارشناسان مرتبط در حوزه بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل 6 استان مازندران، گیلان، آذر بایجان شرقی، چهار محال و بختیاری، لرستان و قم در مورخ 6/10/95 راس ساعت 9 صبح در محل سالن کنفرانس طبقه سوم وزارت متبوع تشکیل گردید.
در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، سرکار خانم دکتر مهدی پور معاون بیمه بیکاری اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین ،به بیان و کلیات مطالب قابل ارایه در جلسه پرداخت ؛از قبیل اهمیت شاخص ملی اختصاصی برای اداره کل و واحدهای اجرایی، تحقق شاخص های ارزیابی عملکرد در سامانه برته ، کنترل تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری، اهمیت آموزش فنی و حرفه ای، تعامل با سازمان تامین اجتماعی،... پرداختند. با حضور جناب آقای یاوری مدیر کل محترم حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و جناب آقای مهندس هفده تن معاون محترم روابط کار جلسه وارد مباحث اصلی و محوری شد. آقای یاوری مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری نیز ضمن خیر مقدم و خدا قوت به همکاران استانی از تلاش آنها قدر دانی نمودند و بیان داشتند که در این نشست ، هدف ما فقط شنیدن صحبت های شماست. وی ، بیان مشکلات و چالش ها و ارایه پیشنهادات را محور اصلی این نشست قلمداد نمود.
در ادامه هریک از مدعوین به ارائه گزارش ،چالش ها و پیشنهادات خود پرداختند که گزارش به طور مختصر به شرح زیر می باشد. 

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان آذر بایجان شرقی
همکاران مربوط در این استان به مشکل واحد های تولیدی منطقه و رکود و سرمایه در گردش آنها، مشکلاتی در اجرای تفاهم نامه بیمه بیکاری و آراء دیوان عدالت اداری در خصوص حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای مشمولین بیمه بیکاری، مشکل اخراج بیش از 10 نفر از یک واحد که مراتب در سطح استان تایید ولی از سوی سایر استانها اجرایی نمی گردد، ارائه آموزش های غیر کاربردی از سوی سازمان فنی و حرفه ای و عدم تطابق آنها با نیاز بازار کار، عدم وجود پست سازمانی کارشناس واحد های مشکل دار، یا حمایت از مشاغل، اشاره داشتند. همچنین آماری را از عملکرد 9 ماهه در خصوص ستاد تسهیل استانی و رسیدگی به وضعیت واحد های مشکل دار بیان نمودند و در نهایت به انجام طرح آسیب شناسی از وضعیت واحد های مشکل دار در سطح استان پرداختند.

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان لرستان
ایشان به تحقق 100% کلیه شاخص های عملکردی استان در 8 ماهه نخست امسال اشاره نموده و بیان کردند که اهم مشکلات واحدهای استان کمبود نقدینگی، عدم تعامل بانکها با واحد ها، بدهی معوق واحدها به دستگاههای اجرایی از قبیل مالیات ، آب، برق، گاز، و... همچنین حقوق معوقه کارگران می باشد.
وی در ادامه بحث به اصلاح قانون بیمه بیکاری اشاره نمودند: چون در استان اکثر کارهای اجرایی پروژه ای بوده و کارگران آنها نیز مشمول پرداخت 3% حق بیمه بیکاری می باشند ولی در زمان حمایت و دریافت مقرری این دسته از کارگران به دلیل غیر مستمر بودن ماهیت کارشان غالباً با مشکل مواجه می شوند و مشمول بیمه بیکاری قرار نمی گیرند .بهتر است راهکاری برای آن اندیشیده شود. 

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان قم
رشد 61% درصدی تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان که عمدتاً ناشی از بی ثباتی بازار ، تعطیلی طرحهای عمرانی بویژه طرح های مسکن و همچنین اخراج و تعدیل کارگران مربوط به شهرداری به دلیل کاهش بودجه شهرداری ، دانستند. در این زمینه اشاره ای هم به مشکلات پیش آمده برای برخی از واحد های بزرگ استان با اداره مالیاتی داشتند. در خصوص اصلاحات قانون بیمه بیکاری نیز به برقراری مجدد بیمه بیکاری برای کسانی که خودشان شغل پیدا می کنند و پس از مدتی مجددا بیکار می شوند ، مشمول بطمه بیکاری قرار نمی گیرند در صورتیکه هدف اینها اشتغال هست نه دریافت بیمه بیکاری، لذا برای تشویق اینگونه مقرری بگیران برای خروج از برزخ بیمه بیکاری با سازو کاری درنظر گرفت تا بتوانند دوباره بیمه بیکاری دریافت نمایند. همچنین تدابیری اتخاذ گردد تا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در لیست آموزش های قابل ارائه توسط سازمان فنی و حرفه ای دوره هایی ایجاد شود. 

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان چهار محال و بختیاری
رئیس اداره واحد مربوطه به اصلاح قانون بیمه بیکاری پرداخت که اهم آنها بشرح زیر است:
- عدم اجرای تبصره ماده 5 قانون بیمه بیکاری برای کسانی که پاره وقت مشغول کار هستند.
- پرداخت حق بیمه از سوی مجردین و متاهلین یکسان بوده ولیکن متاهلین از مزایای بیشتری در قانون بیمه بیکاری نسبت به مجردین بهره مند گردند.
- تمایز حضانت و کفالت در زمانی که فرزند با مادر زندگی می کند ولیکن مادر در زمان بیکاری مجرد محسوب شده و حضانت او در خصوص فرزند منجر به افزایش مبلغ مقرری وی نمی گردد .
ضمناً، ایشان بیان نمودند که با توجه به اینکه متولی رسیدگی به امور واحد های مشکل دار وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد، برای احصاء مشکلات و مشخصات آنها، همکاران این اداره دچار مشکل شده و لازم است بازرسین کار به کمک این بخش بیایند. 

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان گیلان
ضمن بیان آمار عملکرد استان در خصوص بیمه بیکاری و برنامه های دستاورد محور، عمده مشکلات استان که منجر به افزایش مشکلات واحد ها و به تبع آن افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری شده است را تعطیلی پروژه ها و واردات بی رویه کالا دانسته است.
ضمناً،اصلاح بند ب ماده 7 و کاهش میزان مقرری پرداختی به مشمولین بیمه بیکاری ( کمتر از حد اقل حقوق) یکی از پیشنهادات ایشان بود به دلیل اینکه میزان پرداختی حقوق در خیلی از بنگاههای استان کمتر از حداقل حقوق مصوب وزارت کار بوده و بعد از اخراج کارگران و بیکاری آنها، میزان مقرری پرداختی بیشتر از حقوق دریافتی ایشان در زمان اشتغال است و این باعث کاهش انگیزه اشتغال مجدد اینگونه افراد خواهد شد. 

اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان مازندران
ایشان ضمن اعلام گزارش عملکرد استان و تحقق کامل شاخص های برته، اعلام نمود که حدود 80% مصوبات ستاد تسهیل استانی به دلیل بدهی معوق واحد ها اجرایی نمی شود و همچنین نامه اخیر وزیر محترم کشاورزی نیز باعث بلا تکلیفی حدود 2000 نفر در بخش جنگل ها شده است که این امر افزایش تنش های کارگری را در پایان سال محتمل می نماید.
مشکل تامین اعتبار برای تجهیز استان به دستگاههای حضور و غیاب، عدم وجود مرکز فنی و حرفه ای برای آموزش مقرری بگیران در شهرستان های صعب العبور، عدم ظرفیت کافی کلاس های فنی و حرفه ای و عدم ارائه رشته های متناسب با بازار کار منطقه و حتی بیگاری کشیدن از مقرری بگیران، اصرار نماینده تامین اجتماعی در کمیته دو نفره به بازرسی از وضعیت بیکاری افراد علی رغم نظر مثبت نماینده اداره کار و اتلاف وقت در این زمینه، عدم اجرای ماده 36 قانون تامین اجتماعی علی رغم رای قطعی مراجع قانون کار مبنی بر اعمال ماده148قانون کار و منوط نمودن برقراری مقرری متقاضیان به پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما و وصول قطعی آن توسط سازمان، عدم وجود رویه واحد در اجرای بخشنامه روابط کار در زمینه مادران ، اعمال سلیقه در مصادیق عذر موجه و... از دیگر موارد بیان شده توسط نماینده استان مازندران بود. همچنین ایشان پیشنهاد نمودند برای آموزش مقرری بگیران در مناطق صعب العبور وسیله ایاب و ذهاب از محل بودجه آموزش مقرری بگیران تامین گردد. 

اهم بیانات جناب آقای مهندس هفده تن
ایشان نیز ضمن خیر مقدم و خسته نباشید به همکاران حاضر درجلسه که در خط مقدم فعالیت ها هستند، ریشه و بنیان اقتصاد اسلامی را حرکت در راستای سهم بری عادلانه افراد به میزان تلاش و سهم آنها در ارزش آفرینی و تولید کار دانست و اشاره نمود که شرایط و فرهنگ جامعه باید به گونه ای تغییر یابد که به سمت تحول مثبت سوق یابد. استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای هر استان و جلوگیری از رانت خواری از اهم موارد در اصلاح ساختار نظام کشور است و در این راستا اصلاح قانون بیمه بیکاری که با کمک استانها و پیشنهادات کارشناسان استانی انجام خواهد گرفت در راستای همین اصلاح ساختار خواهد بود. یکی دیگر از عمده مسائل مورد نیاز کشور لزوم ایجاد یک نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در کشور است بطوریکه امنیت دهکهای پایین حفظ شود که بر این اساس یکی از مولفه های آن ایجاد صندوق مستقل بیمه بیکاری است. یک صندوق مستقل با یک هیئت مدیره مستقل که بتواند حمایت آبرومندی از افراد بیکار نماید. البنه این حمایت باید با رویکرد توسعه توانمندی های مقرری بگیران و افزایش انگیزه افراد برای برون رفت از بیمه بیکاری و سوق آنها به سوی اشتغال باشد. ایشان همچنین به تحولات اخیر در حوزه فعالیتهای معاونت روابط کار از قبیل شروع نظام سالم سازی محیط کار و رفع ویژگی سخت و زیان آوری از بستر کار، یکپارچه نمودن سیستم نرم افزاری حوزه روابط کار با کمک بخش خصوصی و شبکه ملی استاندارد سازی مشاغل و...اشاره داشتند.
در پایان هر یک از معاونین اداره کل و روسای ادارات به ارائه پاسخ سوالات مطروحه پرداختند. 

۱۲ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید